Duchowość Krwi Chrystusa
Krew Chrystusa jest dla wierzącego przede wszystkim znakiem miłości Boga do człowieka. Aby jakikolwiek znak mógł mieć wpływ, trzeba go najpierw zauważyć, następnie odczytać i wreszcie dać odpowiedź. Jak to wygląda w wypadku znaku przelanej Krwi Zbawiciela?
1. Znak naturalny
W różnych sytuacjach zwyczajnego życia spotykamy się z krwią lub jej symboliką. Bezpośredniemu spotkaniu z krwią towarzyszy zawsze jakieś rodzaju poruszenie człowieka. Z jednej strony krew może odstraszać, gdy jest związana z naturalnym cyklem życia lub też gdy jest wyrazem choroby. Z drugiej strony krew rannego człowieka jest rozumiana jako wołanie o ratunek, a dar krwi dla rannego jest równoznaczny z uratowaniem życia. Nieprzypadkowo chociażby na plakatach PCK widnieje czasami hasło: „Krew to życie”. Wreszcie przelana krew może być dowodem miłości do ojczyzny i drugiego człowieka lub przekonania odnośnie przyjętych wartości czy też wiary (por. krew męczenników).
2. Znak biblijny
W Biblii krew jest przede wszystkim synonimem życia każdego stworzenia; stąd zakaz spożywania krwi (Pwt 12, 23), jako wyraz szacunku dla życia – daru i własności Boga. Krew ofiar ze zwierząt w ST jest z kolei znakiem łączności Boga z człowiekiem, wyrazem przebłagania za grzechy i pojednania z Bogiem. Krew obrzezania potwierdza zawarcie przymierza z Bogiem. Jedno z najważniejszych znaczeń krwi odnajdujemy w historii wyjścia narodu wybranego z Egiptu, gdzie krew baranka paschalnego chroni Izraelitów i ratuje ich od śmierci (Wj 12, 13), ponieważ należą do Boga.
Wypełnieniem zapowiedzi ST jest ofiara Chrystusa, „prawdziwego Baranka, który krwią serdeczną zmazał dłużny zapis starodawnej winy”. Jego Krew rzeczywiście „poświęca domy wierzących” (por. orędzie wielkanocne). Dla chrześcijanina Krew Chrystusa jest znakiem miłości Boga do człowieka, zmazania grzechu pierworodnego (1 P 1, 18n), wyzwolenia od śmierci i grzechu, uwolnienia od panowania szatana, a także źródłem zdrowia i życia przez Zmartwychwstanie Chrystusa. Pierwszy etap życia Krwią Chrystusa, związany z pobożnością, zaprasza więc do wdzięczności za uratowanie życia (zbawienie) i za zapłatę za grzechy (odkupienie) oraz do naśladowania Zbawiciela w Jego miłości (por. 1 J 4, 11), ofiarując swoje życie wraz z Jego Krwią (por. Kol 1, 24).
3. Znak liturgiczny
Kościół zawsze wyrażał wiarę w moc Krwi Baranka, która działa nadal przede wszystkim w sakramentach świętych, gdzie uwalnia od grzechu pierworodnego i wprowadza w przymierze z Bogiem (chrzest), umacnia darem Ducha Świętego do dawania świadectwa (bierzmowanie), jednoczy z Bogiem w sakramencie uobecnienia Jego zbawczej ofiary (Eucharystia), oczyszcza z grzechów i pojednuje (pokuta i pojednanie), umacnia na drogę cierpienia i uzdrawia (namaszczenie chorych), uświęca miłość małżonków (małżeństwo) i wszczepia w Chrystusa – Głowę, uzdalniając do rozdzielania Jego darów w posłudze Ludowi Bożemu (kapłaństwo).
Tradycja pozostawiła nam w spadku wiele modlitw i nabożeństw ku czci „siedmiu przelań” Krwi Chrystusa, które są praktykowane do dzisiaj indywidualnie oraz w różnych grupach: litania, różaniec do Krwi Chrystusa, nowenna, siedem ofiarowań, itp. Są one indywidualnym i wspólnotowym wyrazem pobożności wobec Ceny naszego Zbawienia.
4. „Znak nadziei i zachęta do działania”
W encyklice „Evangelium Vitae” Ojciec Święty Jan Paweł II, nawiązując do historii Kaina i Abla (Rdz 4, 2–16), przypomina, że „krew każdego innego człowieka zabitego po Ablu jest głosem wznoszącym się do Pana. W sposób absolutnie jedyny i wyjątkowy woła do Boga Krew Chrystusa, którego proroczą zapowiedzią jest postać niewinnego Abla. (…) Krew płynąca z przebitego boku Chrystusa na krzyżu (por. J 19,34) «przemawia mocniej niż krew Abla»: ta Krew wyraża bowiem i domaga się głębszej «sprawiedliwości», przede wszystkim jednak błaga o miłosierdzie, oręduje przed obliczem Ojca za braćmi (por. Hbr 7, 25), jest źródłem doskonałego odkupienia i darem nowego życia. Krew Chrystusa objawia, jak wielka jest miłość Ojca, a zarazem ukazuje, jak cenny jest człowiek w oczach Boga i jak ogromna jest wartość jego życia” (EV 25).
Życie Krwią Chrystusa zaprasza więc każdego wierzącego nie tylko do wdzięczności za dar odkupienia we własnym życiu, do adoracji i przyjmowania tego Daru w sakramentach, ale także do zauważenia krwi płynącej dzisiaj w zranieniach ludzkości i do odpowiedzi na ten „krzyk krwi” przez postawę konkretnej miłości wobec potrzebujących, obronę życia, szacunek dla godności każdego człowieka, służbę pojednaniu. Dopiero takie zaangażowanie pozwala mówić o dojrzałej duchowości Krwi Chrystusa.
Comments:0
You must log in to post a comment.