Krew Chrystusa – więź jedności w Kościele
Paweł Apostoł potwierdza podstawową zasadę: eucharystyczny chleb i wino identyfikuje się z Chrystusem, natomiast dzielenie się tym pokarmem rodzi współdzieloną jedność, nazwaną w ten sposób, ponieważ posiada dwa bieguny – Chrystus i pozostali wierzący.
Z Pierwszego Listu św. Pawła Apostoła do Koryntian (1 Kor 10, 16–17)
Kielich błogosławieństwa, który błogosławimy, czy nie jest udziałem we Krwi Chrystusa? Chleb, który łamiemy, czyż nie jest udziałem w Ciele Chrystusa? Ponieważ jeden jest chleb, przeto my, liczni, tworzymy jedno Ciało. Wszyscy bowiem bierzemy z tego samego chleba.
Refleksja
Eucharystia, misterium Ciała i Krwi Chrystusa, jest centrum życia Kościoła, więzią miłości wszystkich wierzących. Jedna wiara jednoczy umysły w prawdzie; jeden Chleb jednoczy serca w miłości.
Ten, kto zbliża się do ołtarza, powinien pojednać się z braćmi; ten, kto spożywa ze stołu Pana, powinien dzielić się swoimi dobrami z potrzebującymi, ponieważ Chrystus jest obecny pomiędzy braćmi, którzy nie powinni być podzieleni. Podziały między wierzącymi są dziełem diabła.
Przynosimy Chrystusowi ciężar naszych niezliczonych podziałów: podział, który znajduje się w nas, podziały wewnątrz naszych rodzin, podziały w naszych społeczeństwach i miastach, podziały między narodami. A Chrystus jednoczy każdą rzeczywistość, ponieważ Chrystus jest miłością, a miłość jednoczy.
Chrześcijańskie świadectwo opiera się w swej istocie jednym z największych owoców Chrystusowego Krzyża: na pojednaniu całego świata z Bogiem. I właśnie stąd rodzi się owa nowa moc, zdolna do ofiarowania światu nowego oblicza.
Z dzieła „Do Monima” św. Fulgencjusza z Ruspe, biskupa (księga 2, 11, 1–3)
Duchowa budowla Ciała Chrystusowego wzrasta w miłości szczególnie wtedy, gdy to Ciało Chrystusa, którym jest Kościół, składa w ofierze sakramentu chleba i wina samo Ciało i Krew Chrystusa.
Prosimy więc, aby ta sama łaska, która sprawia, że Kościół staje się Ciałem Chrystusa, sprawiła i to, by wszystkie członki wspólnoty miłości pozostawały zwarte w jedności ciała.
I słusznie prosimy, aby to się w nas spełniło za sprawą tego Ducha Świętego, który jest jednym Duchem Ojca i Syna, albowiem owa jedność, równość i miłość, którą w swej naturze jest Trójca Święta, jeden, jedyny i prawdziwy Bóg, swym niepodzielnym działaniem, uświęca tych, których przybiera za dzieci. Jedno serce i jednego ducha dał wszystkim wierzącym w Boga Ten, który jest jednym Duchem Ojca i Syna, i jednym Bogiem razem z Ojcem i Synem.
Comments:0
You must log in to post a comment.